Ačkoli jsou ryby vnímavé, citlivé bytosti, ve společnosti jsou chápány oproti ostatním zvířatům trochu podřadně. Donedávna si spousta lidí myslela, že ryby nevnímají a necítí bolest. Nicméně díky novým objevům teď můžeme na celou věc nahlížet ze zcela jiné perspektivy.
Proč jsou ryby opomíjené?
Například dr. Brown, který se na univerzitě v Queenslandu zabývá behaviorální ekologií ryb, uvádí jako jeden z důvodů, proč jsou lidé k rybímu utrpení z velké části lhostejní, skutečnost, že na rozdíl třeba od koček a psů, kteří s nimi žijí tisíce let, lidé nemají možnost vidět ryby v jejich přirozeném prostředí, je jim neznámé. Koneckonců i rybí velkochovy jsou našim očím skryté více než ostatní chovy jiných hospodářských zvířat. Další překážkou k empatičtějšímu vnímání ryb může být to, že neslyšíme zvuky, které ryby vydávají, a nevidíme mimiku jejich obličeje, což jsou dva klíčové prvky pro vzbuzení lidského soucitu. Aneb jak píše ve svém aktuálním blogu Philip Lymbery: „Nepochybuji o tom, že kdyby ryby měly srst namísto šupin, křičely by bolestí a žily na souši, lidstvo by s nimi mělo mnohem užší spojení a v důsledku toho i větší úctu k jejich životní pohodě a ochraně.”
Blýská se na lepší časy?
Koncem roku 2018 jsme v CIWF Česko spustili kampaň RyboLove, jejímž cílem je prosadit zákaz prodeje živých ryb na stáncích a v obchodech. Prostřednictvím osvěty se systematicky v průběhu celého roku snažíme přimět veřejnost k přehodnocení svého dosavadního názoru na ryby. Zdá se, že naše snahy začínají přinášet ovoce.
Podle nejnovějšího reprezentativního průzkumu veřejného mínění, který pro nás provedla, agentura Focus v průběhu února a března letošního roku, to vypadá, že se vnímání utrpení kaprů ve společnosti pomalu ale jistě mění. Průzkum se stejnými otázkami byl totiž proveden také na jaře roku 2019, a tak můžeme rozdíly porovnat:
- Byť se většina populace bohužel stále staví spíše nesouhlasně k zákazu prodeje živých ryb za účelem usmrcení v domácnosti z důvodu rizika jejich utrpení (56 %), podíl těch, kdo by takový zákaz podporovali, se ve srovnání s rokem 2019 zvýšil o 8 % na aktuálních 44 %.
- Za hezkou tradici označují prodej živých vánočních kaprů více než dvě třetiny dotázaných (68 %), což je o 6 % méně než v roce 2019. 22 % respondentů s tímto výrokem nesouhlasí a 10 % nemá jednoznačný názor.
O mírné změně k lepšímu svědčí i vývoj sběru podpisů pod naší Peticí za zákaz prodeje živých ryb v obchodech a na stáncích. V roce 2019 se nám díky kampani Vánoce pro kapry podařilo nasbírat necelé 3 000 podpisů. O rok později, tedy v loňském roce, kdy jsme spustili 2. ročník kampaně Vánoce pro kapry s mottem: Nekupujte živé ryby!, stoupl počet podpisů o dalších více než 6 700. V současné době máme tedy pod peticí již necelých 9 700 podpisů lidí, jejichž soucit patří i rybám a jimž tímto velmi děkujeme. Věříme, že tento pokrok souvisí s větší a lepší informovaností veřejnosti o zacházení s vánočními kapry.
Situace se mění, ale před námi je ještě spousta práce
Samozřejmě bychom si přáli, aby data z průzkumu svědčící o postojích české společnosti, vycházela o mnoho lépe, nicméně považujeme za důležité a nadějné, že se situace mění k lepšímu. A můžeme Vás ujistit, že na dalším pokroku budeme i nadále usilovně pracovat!
Přečtěte si více.