Startuje inovativní vánoční kampaň na pomoc kaprům, které na svět pomohla umělá inteligence. Společně s agenturou werk.camp jsme vytvořili fiktivního prezidentského kandidáta – Kapra, jehož volebním programem je ochránit své kapří kolegy před zbytečným utrpením při stánkovém prodeji.
1,5 milionu zbytečně trpících tvorů
Jádrem kampaně je petice určená Parlamentu ČR za ukončení prodeje konzumních ryb v živém stavu. To znamená, že prodejce by měl povinnost usmrtit rybu před prodejem koncovému zákazníkovi. Změna legislativy by zkrátila kaprům strastiplnou cestu na vánoční tabuli. Před Vánoci se každoročně prodá asi 1,5 milionu kaprů.
V současné době je běžně možné koupit si rybu, určenou pro konzumaci, v živém stavu, a poté ji po libovolně dlouhou dobu přenášet bez vody a následně přechovávat v nevhodných podmínkách v domácnosti. Ve všech těchto situacích dochází ke zbytečnému utrpení zvířete, což je v rozporu se zákonem na ochranu zvířat.
Těžký úděl živě kupovaných ryb
Nejnovější vědecké závěry dokazují, že rybu právě tímto naším počínáním týráme. Při transportu v igelitové tašce bez vody se totiž zhoršuje funkce jejích žaber a dusí se. V případě přechovávání v domácnosti, například typicky ve vaně, ji pak vystavujeme teplotnímu šoku a nedostatku kyslíku, navíc chlor obsažený ve vodě poškozuje nejen kůži, ale i nervovou soustavu zvířete. Při následném neodborném usmrcování není pak ryba v mnoha případech dostatečně omráčena. Neztrácí tak svou citlivost a schopnost vnímání.
Tyto poznatky se ovšem netýkají pouze tzv. vánočních kaprů, k prodeji konzumních ryb v živém stavu dochází i v průběhu roku.
Poprvé použita umělá inteligence
Kampani v režii agentury werk.camp vévodí vizuál vytvořený za pomoci umělé inteligence (AI). Jde o kapra v roli prezidentského kandidáta, který bojuje za práva ryb. Jedná se o jednu z prvních českých kampaní, kde byla tato moderní technologie využita.
„Stavíme na paralele našeho AI kapra s prezidentským kandidátem, vytváříme mu jeho vlastní politický program a sbíráme pro něj podpisy. Navíc v samotném sloganu kampaně Hlas pro kapra se skrývá nejen rozměr politický, ale i narážka na to, že ryba je němá tvář a nemůže použít svůj hlas, aby vyjádřila svoje trápení. My ale kaprům svůj hlas propůjčit můžeme, a to prostřednictvím podpisu pod petici,“ dodává ke kreativnímu záměru Klára Slavíková, stratég v agentuře werk.camp.
Celá komunikace poběží v prosinci a bude kulminovat těsně před Štědrým dnem, kdy je prodej kaprů nejvíce aktuální. Těžiště bude mít v onlinu – na webových stránkách hlasprokapra.cz, kde milovníci zvířat mohou petici podepsat, a na sociálních sítích, zejména na Instagramu, kde je k dispozici speciální filtr pro rozšířenou realitu (AR) a spoluprací s influencery. Vizibilitu kampaně pak podpoří i outdoorové plochy po Praze.