Ikona hledání

News Section Icon Zveřejněno 21.01.2022

Evropský parlament zradil evropské občany, když při svém hlasování o doporučeních k přepravě zvířat ignoroval dlouholeté výzvy veřejnosti k zákazu vývozu živých zvířat z EU a k zákazu přepravy zranitelných zvířat v rámci Evropské unie.

Kráva v kamionu, teploměr ukazuje 37 stupňů

Romana Šonková, vedoucí CIWF Česko, uvedla: „Odhlasovaná doporučení jen velmi málo přispívají k lepší ochraně zvířat před utrpením, které musí každoročně snášet miliony hospodářských zvířat při přepravě v rámci EU nebo při vývozu do třetích zemí. Vzhledem k tomu, že Evropská komise v současné době připravuje revizi všech právních předpisů EU týkajících se životní pohody zvířat, je obrovská škoda, že Evropský parlament propásl výjimečnou příležitost uplatnit svůj vliv ve prospěch lepších podmínek přepravy zvířat, po kterých již dlouho volá veřejnost v celé Evropě. Europoslanci, kteří hlasovali proti pokroku v této oblasti, nesou zodpovědnost za to, že se nechali ovládnout zájmy úzké skupiny, která na tomto krutém obchodu profituje, místo aby naslouchali přáním občanů, jež mají zastupovat a kteří chtějí pro zvířata skutečné zlepšení.

Ovce namačkaná v kamionu

Utrpení spojené s tímto obchodem

Hospodářská zvířata trpí během přepravy, neboť jsou během dlouhých a vyčerpávajících cest často těsně namačkaná na sebe, a to i v počasí, které může být extrémně horké. V kamionech panují vysoké teploty, chybí čerstvý vzduch a zvířata musí po celou dobu cesty stát ve své moči a výkalech. Nedostatek krmiva a nevhodná napájecí zařízení nebo ztížený přístup k nim mohou způsobit, že zvířata jsou vyčerpaná hladem a žízní.

V takových podmínkách není neobvyklé, že některá zvířata během přepravy uhynou a při nejhorších katastrofách jich umírají tisíce. V roce 2019 se utopilo více než 14 000 ovcí určených na vývoz, když se nákladní loď, která je převážela, převrátila v rumunském černomořském přístavu Midia.

Opominutá mláďata a březí samice

Dnešní hlasování znamená, že Parlament nedokázal ochránit welfare neodstavených a březích zvířat. Neodstavená mláďata, jako jsou telata, trpí hladem, žízní a tepelným stresem, který má silný dopad na jejich zranitelný imunitní systém. Žádná zvláštní péče nebude věnována ani březím samicím, které někdy musí rodit v hrozných podmínkách přímo v kamionu nebo na palubě lodí.

Kráva kojí tele

EU má vážné problémy při prosazování svých norem v oblasti welfare zvířat v rámci vlastních hranic a ve třetích zemích nemá vůbec žádnou pravomoc," komentovala hlasování Olga Kikou, ředitelka CIWF EU. „Skutečnost je taková, že většina třetích zemí, do kterých EU vyváží živá zvířata, má jen velmi málo standardů pro welfare hospodářských zvířat, pokud vůbec nějaké, a žádný z nich se ani zdaleka nevyrovná standardům EU. Neprosazení zákazu vývozu jednoduše umožní, aby násilí páchané na zvířatech mimo EU pokračovalo v nezmenšené míře."

Každý rok se z EU do třetích zemí vyvezou více než tři miliony živých zvířat. Cesty po silnici nebo po moři jsou obzvláště dlouhé a stresující do zemí, jako je Turecko, Libanon, Libye a Alžírsko, které jsou považovány za vysoce rizikové z hlediska ochrany zvířat a kam putují každoročně i zvířata z České republiky. Stále znovu a znovu jsou hlášeny případy nesmírného týrání ve třetích zemích, ale pro EU je nemožné prosazovat své právní předpisy na ochranu zvířat za svými hranicemi.

Stádo ovcí na lodi

Naše doporučení

CIWF naléhavě žádá Evropskou komisi, aby při předložení návrhu revize právních předpisů EU o přepravě zvířat v příštím roce zahrnula následující ustanovení:

  • zákaz vývozu živých zvířat do třetích zemí všemi způsoby přepravy a náhrada tohoto vývozu obchodem s masem, jatečními trupy a genetickým materiálem
  • přijetí opatření k omezení přepravy živých zvířat v rámci EU:

- zákaz přepravy neodstavených mláďat

- zákaz přepravy březích zvířat, pokud již uplynulo více než 40 % očekávané doby březosti

- námořní přepravu provádět pouze za velmi přísných pravidel, vždy za přítomnosti veterinárního lékaře na palubě a s proveditelnými pohotovostními plány pro mimořádné situace

- teplotní rozmezí, v němž lze přepravu uskutečnit, stanovit specificky pro jednotlivé druhy a kategorie (např. kojící/nekojící, na konci produkčního cyklu atd.)

- zavést absolutní časové limity přepravy v maximální délce 8 hodin pro dospělý skot, ovce a prasata a 4 hodiny pro králíky a drůbež.

 

Globe

Tento prohlížeč nepodporujeme. Prosím aktualizujte si prohlížeč pro zlepšení funkce a bezpečnosti. Máte-li jakékoli další dotazy, kontaktujte nás na info@ciwf.cz. Snažíme se odpovídat na všechny komentáře do dvou pracovních dnů, ale vzhledem k velkému množství korespondence to může někdy trvat trochu déle. Děkujeme za vaše pochopení.