Zveřejněno 17.04.2020
ZPRÁVA BBFAW HODNOTÍ POTRAVINÁŘSKÉ FIRMY Z HLEDISKA ŽIVOTNÍ POHODY HOSPODÁŘSKÝCH ZVÍŘAT
Business Benchmark on Farm Animal Welfare (BBFAW) neboli Srovnání potravinářských firem z hlediska životní pohody zvířat je nejvýznamnějším celosvětovým nástrojem pro hodnocení závazků, jejich plnění a transparentnosti v oblasti welfare hospodářských zvířat. Tento program byl založen v roce 2012 na spolupráci firem, investorů, nevládních organizací a dalších zainteresovaných subjektů. Compassion in World Farming společně s další mezinárodní organizací World Animal Protection jsou zakladateli BBFAW a trvale tento program podporují.
Výroční zpráva BBFAW za rok 2019 zveřejněná 2. dubna v Londýně hodnotí společnosti Co-op Group, Cranswick, Marks & Spencer, Migros, Noble Foods a Waitrose jako lídry z hlediska plnění svých welfare závazků. Kromě zveřejnění žebříčku jednotlivých společností uvádí ve své výroční zprávě 2019 BBFAW i fakt, že 60 % předních potravinářských firem na světě zavedlo politiku pro podporu welfare hospodářských zvířat. Jako klíčové katalyzátory meziroční změny se uvádí zájem spotřebitelů o způsob chovu hospodářských zvířat spolu s kladným přístupem k welfare ve většině nejvlivnějších potravinářských společností na světě. Upozorňuje se zde však, že pokrok je stále příliš pomalý a 40 % ze 150 hodnocených společností se stále objevuje na spodních stupních žebříčku, protože svým spotřebitelům poskytují jen velmi málo nebo vůbec žádné informace o tom, jak řeší rizika a příležitosti v oblasti welfare hospodářských zvířat.
Nicky Amos, výkonná ředitelka BBFAW uvedla: „Zjištění z roku 2019 ukazují, že BBFAW je i nadále důležitým hnacím motorem změn. Rostoucí počet společností používá naše hodnocení k neustálému zlepšování závazků, jejich plnění a transparentnosti v oblasti welfare hospodářských zvířat. Je však jasné, že pokud se má welfare institucionalizovat v celém potravinářském průmyslu, je toho potřeba udělat ještě mnohem více. Naše průzkumy společností a investorů z roku 2019 nám říkají, že zájem zákazníků o welfare zvířat je primární hnací silou obchodních aktivit pro 79 % společností, zatímco 82 % investorů považuje welfare za investiční riziko. Společnosti, které nepřijmou odpovědnost za zajištění dobré životní pohody zvířat chovaných pro potraviny, mohou očekávat zvýšenou nedůvěru od svých obchodních zákazníků a partnerů, od investorů i od spotřebitelů. “
Philip Lymbery, globální ředitel Compassion in World Farming, uvedl: „BBFAW byl v posledních osmi letech nepostradatelným pomocníkem globálních potravinářských podniků při přijímání nových závazků v oblasti welfare hospodářských zvířat. Nyní je na podnicích, aby prokázaly vysokou akceschopnost při realizaci těchto slibů, například tím, že zajistí, aby bezklecové systémy plnily dobře svůj účel a byly zavedeny včas.“
Steve McIvor, generální ředitel World Animal Protection, uvedl: „Přestože hnutí za ochranu hospodářských zvířatzačíná nabírat tempo, je před námi ještě mnoho práce. Zneužívání miliard zvířat ve velkochovech jim způsobuje nejen obrovské utrpení, ale vystavuje nás chorobám, a ohrožuje tak zdraví nás všech. Hospodářská zvířata trpěla v krutých podmínkách už dost dlouho. Je načase to změnit. Výrobci potravin, supermarkety a řetězce restaurací se ignorováním požadavků spotřebitelů vystavují velikému riziku. Pomocí BBFAW odhalujeme, kdo je průkopníkem welfare zvířat a kdo zaostává a kruté zacházení se zvířaty ho nezajímá. “
Více informací najdete zde: https://www.bbfaw.com/